معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ایجاد گذرگاه مرزی خداآفرین به‌زودی نهایی می‌شود.

آقای صفری در بازدید از نوار مرزی شهرستان خداآفرین گفت: در روز‌های آینده سفری به جمهوری آذربایجان برای شرکت در اجلاس غیر‌متعهد‌ها خواهیم داشت که در ملاقات‌های دو جانبه توافق ایجاد گذرگاه مرزی در شهرستان خداآفرین را نهایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان یک شریک راهبردی برای ما است و روابط بسیار مهمی با این کشور داریم تلاش ما این است که روابط خود را با این کشور  در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم پس به نقاط مرزی بیشتری نیاز داریم و یکی از بهترین نقاط مرزی که سابقه تاریخی و تسهیلات لازم را هم دارد نقطه مرزی خداآفرین است.

وی با بیان این‌که اولویت طرف مقابل برای ایجاد گذرگاه مرزی محلی موسوم به آق‌بند در شهرستان خداآفرین است خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در محل پیشنهادی طرف‌های آذری موانع طبیعی متعددی دارد امیدواریم از راه مذاکره و با استدلال فنی به جمع‌بندی مشترکی برای ایجاد این گذرگاه در حوالی موقعیت پل‌های تاریخی خداآفرین که نماد ارتباطات تجاری فلات مرکزی ایران با قفقاز بوده و سایر بستر‌های گمرکی و ترانزیتی نیز در این جا فراهم است برسیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به شائبه آلودگی رودخانه ارس از سوی ارمنستان اظهار کرد: این موضوع را با سفیر کشورمان در میان گذاشته‌ام و در سفری که به این کشور خواهیم داشت چنا‌ن‌چه بررسی‌های فنی و تخصصی آلودگی زیست محیطی را تایید کند طرف ارمنی را برای رفع آلودگی و اجرای اقدام پیشگیرانه در این‌باره ملزم خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما از ایجاد گذرگاه‌های متعدد با کشور همسایه استقبال می‌کنیم از این‌رو محدوده پل‌های تاریخی خداآفرین به لحاظ داشتن زیرساخت‌های گمرکی و اشتراکات تاریخی و فرهنگی اولویت نخست ما است اما محدوده آق‌بند را به‌عنوان گذرگاه کمکی و ثانوی پیشنهاد می‌کنیم.

آقای حاتمی اهمیت گذرگاه مرزی خداآفرین را برای شمال‌غرب کشور راهبردی خواند و افزود: خداآفرین تنها شهرستان آذربایجان‌شرقی است که با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و با ایجاد این گذرگاه ظرفیت مهم اقتصادی و تجاری برای استان و همچنین شمال‌غرب کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به احتمال آلودگی رودخانه ارس از سوی کشور ارمنستان ادامه داد: موضوع آلودگی احتمالی ارس با جدیت در دستور کار مجلس و دولت است گرچه دیدگاه‌های متفاوتی درباره میزان آلودگی‌ها مطرح بوده اما چنانچه اسناد و مدارک مستدل وجود داشته باشد بی‌تردید جلوی این آلودگی زیست محیطی گرفته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.